21 שיקולים להשוואה בין מוסדות הלימוד

סגור חלון


להלן הצעות לשיקולים הרלוונטיים להשוואה ולבחירה בין מוסדות לימוד.
ניתן לקבל מידע על המידה בה מוסד מסוים עומד בהתאמה לרצוי לך בשיקולים החשובים לך באתרי מוסדות הלימוד, ומסטודנטים שלומדים או למדו באותו מוסד לימודים.
חשוב להיות מודעים לכך שלגבי שיקולים רבים אין מידע אובייקטיבי (למשל לגבי איכות ההוראה, יחס אישי, קושי הלימודים). כאשר זהו המצב ואין מידע רשמי – אובייקטיבי, ניתן לקבל התרשמויות סובייקטיביות מסטודנטים שלמדו או לומדים באותו החוג במוסד המסוים.

 

bullet

שיקול 1 - סוג מוסד
אנשים נבדלים בסוג המוסד בו הם רוצים ללמוד, כלומר אוניברסיטה, מכללה ציבורית, מכללה פרטית וכדומה. יתרון של מוסד אחד עבורך יכול להוות חסרון עבור בן אדם אחר. לסוג המוסד בדרך כלל השפעה על שיקולים אחרים (לדוגמא משך הלימודים).

 

bullet

שיקול 2 - קושי הלימודים
ישנם מוסדות שבהם הלימודים קשים יותר מאחרים, ודורשים מהסטודנט השקעה רבה יותר. קושי זה יכול להשפיע על הקלות שבה ניתן להצליח, או על הסיכויים להתקבל להתמחות או עבודה. עם זאת, התגברות מוצלחת על קושי זה יכולה לתת לך לעיתים יתרון בשוק העבודה.

 

bullet

שיקול 3 - עומס הלימודים
עומס הלימודים באותו תחום משתנה ממוסד למוסד. ישנם מוסדות שבתחום מסוים ישנו עומס רב, המתבטא בשעות לימוד רבות מעבר לנוכחות בשיעורים, והשקעת זמן רב במשימות ובתרגילים. לעומת זאת, ישנם מוסדות שבמהלך הסמסטר אין הרבה עומס, מעבר ללמידה בכיתה והכנה למבחן.

 

bullet

שיקול 4 - יוקרה של מוסד
מוסדות לימוד נבדלים אחד מהשני ביוקרתם. ישנם מוסדות שבהם תואר נחשב ליותר טוב, נחשק ויוקרתי מאשר תואר ממוסד אחר. וכן, בתוך אותו מוסד ישנם תחומי לימוד שהתואר נחשב יוקרתי מאוד ותחומי לימוד אחרים פחות יוקרתיים.

 

bullet

שיקול 5 - גודל המוסד
לגודל המוסד יש השפעה על היבטים שונים - מגוון הקורסים שניתן לקחת מעבר לקורסי החובה, מגוון המרצים שאצלם ניתן ללמוד, צירופי החוגים האפשריים, היקף היעילות של אגודת הסטודנטים ומגוון השירותים לסטודנט.

 

bullet

שיקול 6 - גודל החוג (מספר תלמידים במחזור)
לגודל החוג יש השפעה מעבר לגודל המוסד. לדוגמא, כמובן, שקשה למרצה להכיר כל תלמיד בכיתה של 60, ומצד שני ישנם חסרונות אפשריים בחוג שמונה כמות קטנה סטודנטים במחזור.

 

bullet

שיקול 7 - איכות החוג
מוסדות הלימוד נבדלים באיכותו של התואר שהם מעניקים; יש הבדלים בין תחום לתחום בתוך אותו מוסד לימודים, וכמובן באותו תחום לימודים בין מוסדות שונים. לדוגמא, תואר בחינוך עלול להיתפס כאיכותי יותר במכללה א' לעומת מכללה ב'.

 

bullet

שיקול 8 - אפשרות הקבלה לתואר מתקדם באותו המוסד
בשוק העבודה כיום יש ציפייה לתואר שני בתחומים רבים. מוסדות הלימוד נבדלים זה מזה בכך שחלקם מציעים לימודים לתואר שני בתחום וחלקם לא, וכן בתנאי הקבלה והאפשרויות השונות לתואר שני ואף תואר שלישי (דוקטורט).

 

bullet

שיקול 9 - איכות וכמות המחקר במוסד
מוסדות לימוד נבדלים אחד מהשני בכמות ובאיכות המחקר שנעשה בכל תחום. לאיכות המחקר וכמותו השפעה על היבטים נוספים, כמו אפשרויות המנחה לעבודה הסמינריונית, אפשרות ההשתלבות במחקר כבר בתואר הראשון, קלות המעבר ללימודי תואר שני, ועוד.

 

bullet

שיקול 10 - איכות ההוראה
מוסדות לימוד נבדלים זה מזה באיכות ההוראה של המרצים, ובהשקעה של המוסד באיכות ההוראה. הבדל זה יכול להיות בתוך אותו מוסד בין תחומי לימוד שונים, וכן בין מוסדות באותו תחום.

 

bullet

שיקול 11 - דרישות הקבלה
מוסדות לימוד שונים וכן חוגים שונים באותו מוסד נבדלים בדרישות הקבלה. מעבר לנתוני הקבלה הכלליים הנדרשים ברוב המוסדות (ציון פסיכומטרי מסוים וכן ממוצע בגרויות מסוים), יש חוגים שדורשים מידע ייחודי נוסף (למשל, ראיון אישי או תיק עבודות). חשוב לבדוק האם יש דרישות קבלה מיוחדות. כדאי לקחת בחשבון שהקבלה לתחום או למוסד מסוימים ידרוש יותר מאמץ, זמן וסבלנות.

 

bullet

שיקול 12 - מגוון תחומי לימוד
מוסדות שונים נבדלים בגיוון של תחומי הלימוד בהם. לשיקול זה יש חשיבות ליכולת של הפרט לקחת קורסים בתחומים אחרים, האפשרויות ללימוד חוג נוסף בלימודים דו חוגיים ועוד.

 

bullet

שיקול 13 - שיעורי התעסוקה והמשכורת בקרב בוגרים
מוסדות לימוד נבדלים בגובה המשכורת של בוגריו בתחום מסוים ובאחוזי הבוגרים המצליחים להשתלב בשוק העבודה. ישנם מוסדות אשר בוגריו מצליחים להתברג בעמדות מבטיחות ולכן משתכרים בשכר גבוה ויש כאלה שהמשכורות שלהם נמוכה יותר.

 

bullet

שיקול 14 - אוכלוסיית הסטודנטים
מוסדות לימוד והחוגים נבדלים באוכלוסיית הסטודנטים אשר מגיעה אליה. למשל, אחוז גבוה של סטודנטים מהפריפריה ביחס למרכז, אחוז גבוה של סטודנטים מקרב קבוצה חברתית מסוימת ועוד. יש המחפשים מוסד שבו אחוז גבוה מהקבוצה החברתית שלהם ויש המחפשים להימנע מכך.

 

bullet

שיקול 15 - חיי הרווחה
מוסדות לימוד שונים נבדלים אחד מהשני בחיי הרווחה שהם מקנים לסטודנט. זה כולל, נגישות וסיוע לאוכלוסיות מיוחדות, אפשרויות לעזרה כלכלית, חברתית ולימודית, מעונות, מחירי מוצרים בקמפוס, שירותי ספורט וכן הלאה.

 

bullet

שיקול 16 - מלגות
מוסדות רבים נבדלים באופי, סוג, והיצע המלגות הקיים. בכל מוסד יש סיכוי שונה לקבלת מלגת הצטיינות, מלגה כלכלית, מלגה תמורת התנדבות, או מלגה על רקע אתני / הגעה מהפריפריה וכן מלגות על בסיס נתוני הקבלה או ציוני התואר.

 

bullet

שיקול 17 - חיים סטודנטיאליים
מוסדות לימוד נבדלים באופי החיים הסטודנטיאליים. ישנם מוסדות שבהם אירועים חברתיים רבים, תאים פוליטיים, מעורבות, וחיים סטודנטיאליים עשירים. לעומת זאת, יש מוסדות שבהם החיים הסטודנטיאליים לא כל כך מורגשים, הסטודנטים באים "ללמוד וללכת", וכמעט ואין אירועים תרבותיים וחברתיים.

 

bullet

שיקול 18 - קירבה למקום המגורים
קרבת מוסד הלימודים למקום המגורים עשויה להיות בעלת משמעות רבה. שאל את עצמך, האם אני רוצה להמשיך לגור אצל ההורים? האם המוסד קרוב למקום עבודה? כמה זמן נמשכת הנסיעה למוסד ומה עלותה? ועוד.

 

bullet

שיקול 19 - שכר הלימוד במוסד
שכר הלימוד משתנה ממוסד למוסד. ישנם מוסדות המתוקצבים על ידי הממשלה ולכן שכר הלימוד הוא בד"כ נמוך יותר, וישנם מוסדות פרטיים שבהם שכר הלימוד גבוה יותר. בנוסף, למידה בפריפריה מקנה שנת לימודים ראשונה חינם, למידה במקומות מסוימים מקנה זכאות להחזרי שכר לימוד או החזרי מס על שכר לימוד ועוד.

 

bullet

שיקול 20 - אפשרויות של שילוב לימודים עם עבודה
לעיתים, באותו התחום אך במוסד לימודים שונה, היכולת לעבוד במקביל ללימודים שונה. ישנם מוסדות אשר מתכונת הלמידה מאפשרת לסטודנט לעבוד במשרה מלאה, ישנם מוסדות המאפשרים עבודה במשרה חלקית, וכן יש מוסדות שלומדים כל היום, לכן לא ניתן לעבוד כלל.

 

bullet

שיקול 21 - עלות המחייה
מוסדות לימוד ממוקמים בערים שונות וכתוצאה מכך עלות המחיה בכל מוסד שונה. עלות המחיה נובעת מכמה היבטים- עלות דיור, ארנונה, תחבורה ציבורית, אוכל ועוד.

 

סגור חלון